מאמרים

הויה, אלטרנטיבה חופשית לרבנות

הויה, אלטרנטיבה חופשית לרבנות

מאת ד"ר עופר קורנפלד: "המאבק על דמותה של מדינת ישראל, מתנהל בזירות רבות. שינוי של נורמות חברתיות מתרחש בדעת הקהל באמצעות אמנות, תרבות ותקשורת, ואחר כך גם דרך שינויים בחוק ובפסיקה. המרחב הציבורי של ישראל עדיין מתעצב והחיבור של "הויה" ו"ישראל חופשית" נותן לנו את הכלי הנכון לפעול בו."

קול חתן ו(לא תאמינו, אפילו) קול כלה

קול חתן ו(לא תאמינו, אפילו) קול כלה

מאת ד"ר תומר פרסיקו: אני רוצה לספר לכם קצת על הטקס, כי באשר אליו עברנו אני וזוגתי דרך ארוכה של חשיבה והכנה… התחתנו מפני שחשבנו שראוי להיכנס למסגרת מחייבת של ברית, של קידושין, שתקשור את חיינו ברמה עמוקה ומשמעותית יותר לדעתנו.

אהוב את בת זוגך, ואל תרשם ברבנות

אהוב את בת זוגך, ואל תרשם ברבנות

מאת ד"ר תומר פרסיקו: תתחתנו בחורף או בקיץ, בגן או באולם, חד-מינית או אורתודוקסית, פשוט אל תשתפו ברגעים החשובים האלה את הממסד המכוער ההוא. את הרבנות צריך להפוך לבלתי-רלוונטית, לפחות עד שיהיה אפשר חוקית להתחתן (ולהתגרש) בלעדיה.

להיות עם חופשי גם בנישואים

מאת סמדר דקל נעים: זוגות רבים בישראל מדירים את רגליהם מהרבנות, ובוחרים להינשא בטקסים חופשיים שבהם אין קניין על האישה והכלה לא שותקת. הגיע הזמן לשחרר את הטקס מכבלי דת.

למה חילונים ממשיכים להתחתן ברבנות?

מאת סמדר דקל נעים: הציבור החילוני זועק נגד הכפייה הדתית, נגד חוסר השוויון בנטל ונגד שעון החורף – אז למה דווקא ברגע האינטימי ביותר בחייו הזוגיים, הוא בוחר ללכת בתלם עם הטקס האורתודוכסי?

שנתיים מאסר למתחתנים מחוץ לרבנות

שנתיים מאסר למתחתנים מחוץ לרבנות

מאת ד"ר תומר פרסיקו: אין מה לשפשף את העיניים, קראתם נכון: העונש על מי שמעז להתחתן מחוץ לרבנות הוא שנתיים מאסר. יש לומר שהחוק במתכונתו הקודמת מעולם לא נאכף, וזוגות הנישאים שלא דרך הרבנות לא הועמדו לדין. עם זאת, קשה לחשוב על סיבה טובה להפיכתם של מאות אלפי אזרחים ישראלים לפושעים.

פנים חדשות תחת החופה

פנים חדשות תחת החופה

מאת שי זרחי: חתונתנו היתה אפוא, לנו ולסביבתנו הקרובה, למסע רב-קסם של לימוד, תהייה, יצירה, והיא סימנה את תחילתה של דרך חדשה… את חתונתנו חגגנו מתוך תודעה של גאולה אישית. לא היינו מודעים אז, כמה זוגות צעירים מרגישים כמונו.

חתונה דתית: סחר בנשים

חתונה דתית: סחר בנשים

מאת אברום בורג: מי מכם ששוקל להינשא ולהקים בית חדש ומשפחה, טוב לו שישאל את מסדר החופה והקידושין מהו מקומה של האשה. אם לדעתו מקומה כמסורת ישראל, תברחו משם. ואם מקומה שווה ומוערך, תנו לאהבה לדבר. גם אם יעמידו לדין אותי ואת חברי בארגון הוויה על שאנחנו עורכים טקסי נישואים (ואני מזמין את כל המעוניין בכך לתבוע אותי), לא נפסיק.

היהדות השטוחה של בנט

היהדות השטוחה של בנט

מאת ד"ר תומר פרסיקו: מתוך מאות חופות שנערכו בשנתיים האחרונות מטעם ארגון "הוויה", 39.8% בלבד היו של זוגות שאינם יכולים להתחתן ברבנות (פסולי חיתון ואזרחים שהרבנות אינה מחשיבה כיהודים), ואילו 55.8% היו חופות של זוגות שאינם מוכנים להתחתן ברבנות מסיבות אידיאולוגיות. כלומר למרות המצוקה של מאות אלפי אזרחים שאינם יכולים להתחתן במדינתם, רוב הפונים לשירותים אלטרנטיביים הם אנשים שיכולים להתחתן בישראל

אין כניסה לנשים דיינות

ד"ר עופר קורנפלד: המציאות בה נשים מנועות לכהן בתפקידים שיפוטיים בבתי הדין הרבניים היא חרפה למדינת ישראל – ומחייבת תיקון מיידי.

אין מדינה לאהבה

מאת סמדר דקל נעים: החיפוש אחר תחליף לרבנות יוצר מציאות חדשה. אחרי טקס החתונה האחרון שערכתי, לפני שבועיים, כשירדתי מהבמה מצאתי את עצמי מול חבר כנסת לשעבר. אמר לי “יישר כח, כל הכבוד, זה היה מאד מוצלח”. עניתי לו “מה שאתם לא עושים בכנסת, אנחנו עושים בשמחות”. כן, אפשר להיות אופטימיים, לאט לאט, שנה אחר שנה, דונם ועוד דונם, השינוי כבר כאן.

להתחתן נכון בארצנו

להתחתן נכון בארצנו

מאת סמדר דקל נעים: יותר ויותר אנשים ונשים לוקחים ולוקחות את היהדות בחזרה לידיים שלהם/ן. בחגים, בתרבות החיים, בטקסים שונים, וכן, גם בחתונה, למרות שזה לא מקובל ובניגוד לחוק. כן. בניגוד לחוק. לאט לאט נוצרת מציאות “חוץ משפטית”, “חוץ ממסדית” של נישואין יהודיים שיויוניים, הדדיים ואישיים. נישואין מאוזנים יותר ושבריריים פחות. זו המהפכה שאני שותפה לה.

הרהורים על טקס הנישואים היהודי בישראל

הרהורים על טקס הנישואים היהודי בישראל

מאת ד"ר דרור אסנת: זה תמיד מתחיל במגרש החנייה. לפעמים זהו מגרש חולי, בקצה כביש צר או דרך עפר, שנרות קטנים נעוצים בשקיות נייר חומות מסמנים לכל אורח וכל טועה כי זו הדרך אל הטקס. אל החתונה. פנס קטן האוחז בסדרן לבוש בשחור מסמן איפה לחנות. לפעמים זהו מגרש חנייה בטבורה של עיר…

הרי אתה מחויב לי

מאת דיתי דגני-פלג: חוזי ההתקשרות המשפטיים אינם מספקים בהכרח את הצורך בריטואל רוחני ותרבותי: ריטואל המעוגן באמונות, ערכים, השקפות עולם ומסורות.

מפתחות החידוש

מפתחות החידוש

מאת אריאל לוינסון: אחד מן החידושים המשמעותיים ביותר של כמה מבתי המדרש החילוניים היום איננו החזרה אל הטקסט אלא החזרה אל הטקס. לימוד מחודש ואינטנסיבי של טקסי המעבר היהודיים (ברית מילה/שמחת בת, בר/בת-מצווה, חתונה ולוויה) אוצר בחובו כמה חידושים מרעישים.

חתונות בל"ג בעומר

חתונות בל"ג בעומר

מאת ד"ר שגית מור: טקסי הנישואין שמתקיימים מל"ג בעומר, מבקשים לחזק את הקשר בין אדם לאדם, להזכיר אהבה ושמחה ולאפשר פוריות לאחר ימים של השהיית החיים. אולם בו בזמן הם קוראים לנו לרדת לעומק משמעותה של השותפות הזוגית, לדינמיקה הבינאישית המתרחשת בה ומדריכים אותנו לבנות ולהבנות בה ברגישות

יש יותר מדרך אחת להתחתן בישראל

יש יותר מדרך אחת להתחתן בישראל

מאת ד"ר שגית מור: אני נשאלת הרבה שאלות שמציפות את החששות מפני השלכות הבחירה שיקח הזוג – הן על עצמו הן על ילדיו בעתיד. האם אפשר להתחתן בטקס חתונה יהודית שיבטא את רצונותיכם ועולמכם ובכל זאת להחשב כנשואים מבחינת החוק של מדינת ישראל? ובכלל, האם חייבים שפרוצדורה אחת תענה על כל היעדים, או שניתן להפריד?

האתגר: חתונה ישראלית

האתגר: חתונה ישראלית

מאת איתמר לפיד: האם אין דרך לדרוש את המרכיבים העתיקים של טקס הקידושין אל חתונה ישראלית מודרנית. האם לא ניתן לבנות טקס קידושין, נישואין, חתונה – שיהיה מסוגל לתת ביטוי למציאות הישראלית שבה אנחנו חיים?

שליטה בדלת האחורית

שליטה בדלת האחורית

מאת ד"ר עופר קורנפלד: בישראל מתקיים עוול מתמשך המונע מאזרחים את זכות היסוד הבסיסית שלהם להינשא לבחיר לבם על פי ערכיהם. החוק המוצע נועד ליצור מסך של מלל שיסתיר את העוול מעיני הציבור. במקום הצעת החוק המבישה יש צורך לחוקק חוק נישואין וגירושין אזרחי, שיבטיח לכל אדם את הזכות לבחור את בן זוגו ולהינשא על פי צו מצפונו.

שתיקת הכלות

מאת ד"ר עופר קורנפלד: קרוב היום בו, פרט לגטאות חשוכים, נשמע בכל חתונה את קולן של הנשים ברמה, הן כעורכות טקסים, הן כמברכות והן כמקדשות.