הֲוָיָה בתקשורת

אלטרנטיבה לרבנות: ישראל חופשית מקימה מערך משפטי אלטרנטיבי לנישואים

נונה אדיר

פורסם ב25.11.15 בThe Marker

מהיום, לא רק טקסים אלטרנטיבים אלא מסלול נישואים אלטרנטיבי של ממש ונפרד מהרבנות. תנועת 'ישראל חופשית' המקדמת מאבק ארוך במונופול של הרבנות הראשית בישראל מוציאה לפועל את ״היחידה המשפטית״. המערך המשפטי החדש ייתן מענה לתחומים רחבים במסלול הנישואים ויעניק ייעוץ וסיוע משפטי לזוגות המעוניינים להתחתן מחוץ לרבנות או לאלו שאינם יכולים להינשא ברבנות.

הייעוץ, אשר ינתן על ידי עורכי דין שיוכשרו לכך, יהיה בהתנדבות והכנסותיו יופנו להמשך הפעילות, לזוגות עצמן יינתן הייעוץ במחיר נמוך מאד, על מנת להקל בהכנת החתונה.

כמו כן תתאפשר חתימה על תצהיר זוגיות, תצהיר ידועים בציבור והסכמי זוגיות בתעריפים מוזלים. כך, יוכלו בני זוג המעוניינים להתחתן בישראל לבחור באלטרנטיבה אזרחית, חוקית ומשפטית לרבנות בישראל.

מטרתו של הפרויקט היא לאפשר לאנשים להרחיק את עצמם מהרבנות הראשית ומהמערכת המשפטית המסובכת הקיימת בתחום המשפחה בישראל, מערכת שאינה שיוויונית ומפלה לרעה אנשים רבים ופרט, פוגעת בנשים ובעולים חדשים. האלטרנטיבה אותה מציגה ישראל חופשית במסגרת מרכז 'הויה' היא פרטית ומאפשרת מסלול נפרד וחוקי לחלוטין למסלול הרבני הקיים היום. המסלול הכולל בתוכו (כמו ברבנות) את עיצוב ועריכת הטקס כטקס יהודי, אישי ומשמעותי.

עד כה מרכז הויה עסק רק בטקסים, עיצובם והנחייתם ומהיום יספק לזוגות מענה שיכלול את שני האלמנטים של זוגיות כדין – הטקס וההסדר המשפטי. מטרת הייעוץ המשפטי הראשוני לספק הכוונה ומענה לזוגות שמעוניינים להבין את המצב המשפטי הקיים בתחום זה בישראל, את משמעות הנישואין ברבנות, ואת האלטרנטיבות השונות העומדות לבחירתם במסגרת החוק והפסיקה.

מנכ"ל ישראל חופשית, מיקי גיצין: "נכון להיום אין פתרון חוקי לנישואים אזרחיים, ולאור העובדה שאין אופציה לשנות את המציאות הפוליטית בכנסת הנוכחית כדי לקדם חקיקה אזרחית לנישואים וגירושים בישראל, אנו מייצרים כמה שיותר כלים שמטרתם להפוך את המערכת הנוכחית הקיימת ללא רלוונטית.״

לטענת עו"ד סמדר דקל נעים ממרכז 'הויה', רוב הזוגות בישראל מבולבלים לחלוטין ולא באמת מכירים את הזכויות שלהם, את ההשלכות, הסכנות והמשמעות של נישואין ברבנות על חייהם המשותפים, בעיקר בעת פרידה. מטרת הפעילות של היחידה המשפטית היא לסייע לזוגות להגיע להחלטה הנכונה להם באופן אישי, מתוך מודעות משפטית, חברתית ואישית.